اخبار و مقالات

با موتور فن خودرو بیشتر آشنا شوید

با موتور فن خودرو بیشتر آشنا شوید

موتور فن از اجزای اصلی همه خودروهاست. برای خرید موتور فن بهتر است اطلاعات فنی و مناسبی از کارکرد و ویژگی ها والمان هایی که یک موتور خوب نیاز دارد آگاه باشید. در این متن به معرفی موتور فن صنایع خودرویی دوستان ویژگی های آن می‌پردازیم.

موتور فن از قطعات خنک کننده موتور های حرارتی می باشد. کاربرد این قطعه در دما های پایین است که اجازه می دهد موتور خودرو سریع تر گرم شود .به این ترتیب بار اضافی موتور کاهش پیدا می‌کند. افزایش دما باعث درگیر شدن هر چه بیشتر کلاچ خودرو خواهد شد که در این حالت فن خودرو توسط موتور فن تنظیم شده و دمای موتور اتومبیل را کاهش خواهد داد.

به طور کلی اگر دمای موتور بالا باشد موتور فن با جریان هوا دمای آن را کاهش می دهد تا مشکلی برای موتور ایجاد نشود.

انواع موتور فن را بشناسید

بسته به اینکه برای به حرکت درآوردن پروانه چند حالت دارند دسته بندی می‌شوند  که آن «یک دور» و «دو دور» می گویند.  در نمونه های یک دور فقط یک حالت برای چرخاندن پروانه وجود دارد و این در حالی است که در مدل دو دور دو حالت برای چرخیدن پروانه ها وجود دارد به گونه ای که هم می تواند دور آرام و هم دور سریع داشته باشد. اغلب اتومبیل های امروزی دارای موتور فن های دو دور می باشند چرا که این مدل بر اساس دمای موتور و گرمای حاصل از آن دور چرخش پروانه های فن را تنظیم می کنند.

در حقیقت این قطعه یک موتور الکتریکی می باشد که از بخش های گوناگونی همچون موتور، قاب پروانه، پروانه، کانتور، دسته سیم و مقاومت حرارتی تشکیل شده است. نحوه کار این قطعه به گونه ای می باشد که هر گاه دمای آب بالا رود بخش مرکزی اتومبیل (ECU) دستور به فن ارسال خواهد کرد تا فعالیت خود را شروع کند. در خودرو های جدید که دارای موتورفن مدل دو دور هستند، فن مطابق با دما آب موجود در رادیان و همچنین دمای موتور خود را منطبق می‌کند. اگر دما حدود 90 درجه سانتی گراد باشد از دور کند و در دما های بیشتر از این مقدار از دور تند استفاده می‌کند.

علائم خرابی موتور فن

علائم خرابی موتور فن

علائم خرابی موتور فن

همانطور که همه ما می‌دانیم دمای بالا موتور خودرو می تواند مشکلات فراوانی را برای اتومبیل و راننده به وجود آورد و به همین دلیل این قطعات از نظر راننده ها بسیار مهم هستند. پس هرچقدر زودتر متوجه خرابی در قطعه موتور فن بشوید سریع تر جلوی ضرر و خسارت را خواهید گرفت. در اینجا چندتا از مهم ترین علائم خرابی آن را بررسی می‌کنیم.

  • روشن شدن چراغ هشدار خود (چراغ چک)

چراغ چک یا همان چراغ هشدار یک سیستم هشدار دهنده است که تمامی خودروهای تولید چند سال اخیر آن را دارند. این چراغ چک، راننده را نسبت به وجود یک یا چند نوع اختلال در خودرو آگاه می سازد. بنابراین در صورت مشاهده روشن بودن این چراغ بلافاصله خودرو خود را نزد تعمیر کار برده تا آن را عیب یابی کند. چراغ چک با خرابی موتور فن نیز روشن می‌شود.

  • کار نکردن فن

کار کردن فن از صدای ان مشخص است وقتی فن کار نمی‌کند اولین دلیل آن خرابی موتوری است که مسئول حرکت دادن فن است. موتور فن در خودرو این مسئولیت را دارد بنابراین اولین احتمال خرابی موتور فن است.

  • دمای بالا موتور خودرو در صورت کار کردن فن

گاهی وقت ممکن است فن در حال کار باشد ولی دمای موتور کاهش پیدا نمی‌کند در اینصورت فن به درستی کار نمی‌کند.  این علامت می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما یکی از مهمترین دلایل آن عدم کار کرد مناسب موتور فن می باشد.

 

چه زمانی به تعمیرکار مراجعه کنیم؟

موتور فن ممکن است مشکلات متعددی داشته باشد مثل به هم خوردن اتصالات مربوط به سیم ها، شل شدن اتصال های مربوط به بدنه و همچنین عدم اتصال صحیح رله ها. این موارد راحتی توسط راننده قابل حل هستند کافی است رله ها را حکم کنید تا اتصالات دوباره به درستی برقرار شوند. مشکلات دیگه ای از جمله سوختن موتور فن یا شکستن پروانه را به راحتی موارد قبلی نمی‌توان برطرف کرد و نیازمند تعمیر قطعه توسط افراد متخصص می باشد.

بنابراین همواره موارد ساده تر را بررسی کنید و در صورت عدم رفع مشکل خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید.

خرید موتور فن

خرید موتور فن خوب می تواند جلوی بسیار از مشکلات خودروی شما را بگیرد چرا که این قطعه از اهمیت فوق العاده بالای در خودرو دارد. خرید از برند معتبر باعث می‌شود خیالتان بابت کیفیت قطعه خریداری شده راحت باشد.

صنایع خودرویی دوستان ارائه دهنده بهترین موتور فن ها می باشد.  تمام محصولات این فروشگاه همگی دارای یکسال گارانتی می باشند.