اخبار و مقالات

خودروی شاسی بلند گریت‌وال تانک ۳۰۰ رسما معرفی شد

خودروی شاسی بلند گریت‌وال تانک ۳۰۰ رسما معرفی شد

گروه خودروسازی چینی گریت‌وال این روزها بسیار فعال بوده و با شیوهٔ نام‌گذاری عجیب و غیرمعمول محصولات جدیدش، توجهات را به خود جلب کرده است. این شرکت در ابتدا کراس‌اووری آفرودی با نام سگ بزرگ را از طریق برند هاوال معرفی کرد و سپس از طریق برند اورا (ORA برند انرژی‌های جدید گریت‌وال) هاچ‌بکی الکتریکی بنام گربهٔ سفید را به بازار عرضه نمود.

حالا هم برند سطح بالای این گروه یعنی وی (Wey) پس از انتشار تصاویر غیررسمی و همین‌طور تیزرهای رسمی، شاسی‌بلند آفرودی خود که قبلاً با کد P01 شناخته می‌شد را در نمایشگاه چنگدو رونمایی کرده است. این خودرو رسماً تانک ۳۰۰ نام گرفته و اولین محصول آفرودی برند وی محسوب می‌شود.

گریت‌وال به‌تازگی سه زیربرند مختلف بنام‌های Lemon (پلت‌فرم جدیدی برای خودروهای کوچک)، Tank (پلت‌فرمی برای آفرود) و Coffee Smart (برند خودروهای هوشمند) را معرفی کرده است که تانک ۳۰۰ اولین محصول ساخته‌شده بر اساس پلت‌فرم تانک محسوب می‌شود.

پلت‌فرم تانک به‌عنوان یک پلت‌فرم آفرود جهانی در نظر گرفته شده که در آینده اس‌یووی‌ها و پیکاپ‌هایی در سگمنت‌های B تا D بر اساس آن ساخته خواهد شد. تانک ۳۰۰ به‌عنوان اس‌یووی آفرودی خشنی با ساختار بدنه روی شاسی، از زبان طراحی محصولات قبلی برند وی استفاده نکرده و استایل کاملاً منحصربه‌فردی دارد. این ماشین از فرم جعبه‌ای شکل و رترو برخوردار است که سبک بسیار محبوبی برای خودروهای آفرود محسوب می‌شود و موجب شده خشن و سرسخت به نظر برسد.
بااین‌حال الگوبرداری و الهام گیری از بسیاری از آفرودرهای مشهور جهانی در جای‌جای تانک ۳۰۰ کاملاً مشهود است. بخش جلویی این آفرودر چینی با یک مستطیل مشکی‌رنگ و چراغ‌های دایره‌ای، نمایی کاملاً رترو و سنتی داشته و تا حدودی لادا نیوا را به یاد می‌آورد. از بین چراغ‌های جلو اما دی‌لایت‌های LED به شکل یک خط افقی عبور کرده و موجب شده در عین وجود فضایی رترو، المانی مدرن هم به چهرهٔ خودرو اضافه شود. البته این ایده را هم چندی پیش در نسل جدید فورد برانکو دیدیم. در جلوی تانک ۳۰۰ مثل بسیاری از خودروهای آفرودی با استایل رترو، سپر بزرگ پلاستیکی خاکستری هم به چشم می‌خورد که چراغ‌های مه شکن در طرفین آن قرار گرفته‌اند. بااین‌حال، چراغ‌های جلوی خودرو از نوع تمام LED هستند تا شاهد تلفیقی از سنت و مدرنیته در طراحی دماغهٔ این اس‌یووی آفرود باشیم.


در پروفیل جانبی تانک ۳۰۰ شاهد فرمی کاملاً مربعی هستیم که طراحی کلی آن بسیار به جیپ رانگلر شباهت دارد. در این قسمت، بچه گلگیرهای برجستهٔ مشکی‌رنگ، استایل آفرودی و خشن خودرو تقویت کرده‌اند. علاوه بر این بچه گلگیرها و سپرها، قاب آینه‌های جانبی و دستگیرهٔ درها هم از مواد بدون رنگ مقاوم در برابر خراشیدگی ساخته شده‌اند درحالی‌که در پایین هم پله رکاب‌هایی برای سهولت سوار و پیدا شدن سرنشینان تعبیه شده است. نمونه‌ای که در نمایشگاه چنگدو به نمایش درآمده به رینگ‌های ۱۸ اینچی مجهز است که با لاستیک‌های ۲۶۵ دیسکاورر AT3 پوشیده شده‌اند.
بخش عقبی تانک ۳۰۰ نمایی نسبتاً معمولی دارد اما اینجا هم بسیار شبیه به رانگلر به نظر می‌رسد. در اینجا درب صندوق که به‌صورت افقی باز می‌شود و چرخ زاپاس روی آن قرار گرفته است، به حال و هوای رتروی خودرو اضافه کرده درحالی‌که از سوی دیگر، طراحان با استفاده از چراغ‌های عمودی LED سعی در ایجاد نمایی نسبتاً مدرن داشته‌اند. ویژگی خلاقانهٔ تانک ۳۰۰ در این قسمت اما روکش تزئینی مشکی براق در وسط چرخ زاپاس است که دوربین دید عقب روی آن نصب شده است. در سمت چپ سپر هم فضایی برای نصب پلاک عقب تعبیه شده است.
طراحی کابین تانک ۳۰۰ نیز با دو نمایشگر بزرگ متصل‌به‌هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه دریچه‌های دایره‌ای، به یکی دیگر از آفرودرهای مشهور دنیا یعنی مرسدس بنز G کلاس شباهت کاملی دارد. در اینجا از تریم دورنگ استفاده شده درحالی‌که تریم نارنجی‌رنگ در قسمت‌های مختلفی مثل دریچه‌های تهویه و غربیلک فرمان به جذابیت آن افزوده است. اندازهٔ هردو نمایشگر صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم ۱۲.۳ اینچی است.
گریت‌وال فعلاً اطلاعات قوای محرکهٔ تانک ۳۰۰ را اعلام نکرده اما در کنفرانس خبری مراسم رونمایی آن در نمایشگاه چنگدو گفته شده که این خودرو به سه قفل دیفرانسیل (جلو، وسط و عقب) و ۹ حالت رانندگی مختلف مجهز خواهد بود. همان‌طور که اشاره شد، گریت‌وال قصد گسترش مدل‌های تانک را دارد و در آینده مدل‌های بیشتری از این سری مثل اس‌یووی‌های میان سایز و فول سایز هم معرفی خواهند شد. فعلاً ابعاد تانک ۳۰۰ اعلام نشده اما گریت‌وال از آن به‌عنوان یک اس‌یووی کامپکت یاد کرده است.
منبع : خودرو خارجی

شیلنگ بخاری کوتاه آردی SBR